Application of TGT Type Cooperative Model With Kahoot to Improve Cognitive Learning Outcomes of Senior High School Students

Authors

  • Dwi Rahmayanti Universitas Riau
  • Zulhelmi Zulhelmi Universitas Riau
  • Romi Putra SMA Negeri 2 Singingi

Abstract

This research aims to determine the increase in student learning gains by implementing the TGT-type cooperative model through Kahoot media on mechanical wave material in class XI SMA N 2 Singingi. The research uses Quasi-Experimental Design type of research with a "post-test only control group design". The instrument used when collecting information was objective test questions on mechanical wave material for class XI high school. The test questions consist of 15 objective questions that refer to 5 cognitive domain indicators. Student learning outcome data is explained both descriptively and inferentially. The learning outcomes of students who applied the TGT model were in a good category, namely 72.8% for the experimental class and 65.9% in the quite good category for the conventional class. So it is concluded that the use of the TGT-type cooperative model assisted by the Kahoot application can improve the cognitive learning outcomes of students in class XI SMA N 2 Singingi.

Author Biographies

Dwi Rahmayanti, Universitas Riau

Physics Education

Zulhelmi Zulhelmi, Universitas Riau

Physics Education

Romi Putra, SMA Negeri 2 Singingi

Physics Teacher

References

Arikunto. (2000). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Bumi Angkasa.

Bunyamin, A.C., Dewi R. J., & Noer, S. 2(020). Penggunaan Kahoot sebagai media pembelajaran berbasis permainan sebagai bentuk variasi pembelajaran. Jurnal Kehumasan, 3(1):43-50. https://doi.org/10.17509/ghm.v3i1.28388

Depdiknas. (2007). Petunjuk pelaksanaan proses belajar mengajar. Depdiknas.

Firman, Nurmiati, & Nurfitrayani. (2019). Pengaruh penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe TGT berbantuan media kokami terhadap hasil belajar siswa. Indonesia journal of education science, 2(1), 57-63.

Gunarta. (2018). Pengaruh model pembelajaran TGT berbantuan media question card terhadap hasil belajar IPA. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 1(2),112-120.

Hilmi, I. F., & Mai ,S. L. (2022). Peningkatan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran tematik terpadu dengan menggunakan model kooperatif tipe TGT di SDN 05 Pasar Baru. Jurnal: kajian Pendidikan Dasar, 7(2), 105-115.

Kosidin. (2019). Penggunaan media pembelajaran online kahoot dalam model pembelajaran kooperatif TGT untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik dalam materi hak asasi manusia dalam pancasila pada mata pelajaran PPKN. Civics Education and Social Science Journal, 1(2), 25-69.

Lestari, P., Corry, Y., & Maulan, A. A. (2023). Pengaruh fasilitas belajar, motivasi belajar, dan disiplin belajar terhadap hasil belajar mata pelajaran humas kelas XI OTKP di SMKN Jakarta barat. Jurnal media administrasi, 8(1), 35-47.

Mayangsari, M. D., & Titin, S. (2016). Penerapan pembelajaran kooperatif tipe TGT dengan teknik card sort untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi fluida statis di SMA 1 Lamongan. Jurnal inovasi pendidikan fisika, 5(3), 220-223. https://doi.org/10.26740/ipf.v5n3.p%25p

Nurdian, Wahyu, Santoso, S., & Binti, M. (2021). Upaya peningkatan hasil belajar kognitif akuntansi melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TGT berbantu kartu soal di SMK. Jurnal: Tata Arta, 7(3), (87-99).

Nurhanisah, Nurlaili, & Amir, M. (2020). Kemampuan kognitif siswa yang diajar dengan model pembeljaaran TGT dilengkapi kartu Kwartet Hace pada pokok bahasan koloid. Bivalen: Chemical Studies Jurnal, 3(1), (13-17).

Pello, Alfa Charisma Sardjono. (2018). Keefektifan pembelajaran kooperatif tipe TGT berbantuan media kahoot untuk topik persamaan kuadrat pada siswa kelas X SMA IPH 2 Surabaya. Jurnal ilmiah matematika dan pendidikan matematika, 8(2), 89-100. https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v8i2:.1733

Ritonga, L.S., & Ratna, T. (2014). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe CRH terhadap hasil belajar fisika pada materi suhu dan kalor kelas X MAN Kisaran. Jurnal Inpafi, 2(4). 10.24114/INPAFI.V2I4.2134

Romianto, Rita, R., & A’am Rifaldi. (2021). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TGT berbantuan media audio visual di SDN 4 Pahandut. Jurnal hadratun madaniah, 8(1), 64-72.

Setyowati, A,, Subali, B., & Mosik. (2011). Implementasi pendekatan konflik dalam pembelajaran fisika untuk menumbuhkan kemampuan berpikir kritis siswa SMP kelas VIII. Jurnal pendidikan fisika Indonesia, 7(2), 89-96.

Siahaan, H. R., & Ida, W. (2018). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Team Games Tournament (TGT) terhadap hasil belajar siswa. Jurnal inovasi pembelajaran fisika, 6(1), 26-33. https://doi.org/10.24114/inpafi.v6i1.9489

Sultani, H. R., Syamsiah, & Imran, T. (2023). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe TGT berbantuan media games interaktif untuk meningkatkan motivasi belajar siswa SMA Negeri 2 Enrekang. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 365-370.

Downloads

Published

2024-01-28

How to Cite

Rahmayanti, D., Zulhelmi, Z., & Putra, R. (2024). Application of TGT Type Cooperative Model With Kahoot to Improve Cognitive Learning Outcomes of Senior High School Students . Journal of Indonesian Science Teachers, 2(1), 40–50. Retrieved from https://jist.ejournal.unri.ac.id/index.php/JIST/article/view/59